dinsdag 3 maart 2015

Ontwerp een lessenserie....

Bij ons op school werken we in de VWO onderbouw met de methode Biologie? Zelf doen! Speciaal geschreven voor de VWO leerling. En dat snap ik.... Ik zie hoe de (meeste) leerlingen in het VWO denken en dat is anders dan hoe een Havo en zeker anders dan een Mavo leerling denkt. Deze methode sluit grotendeels aan op deze andere manier van denken, ze worden enorm uitgedaagd om veel zelf te onderzoeken. Mooi toch?

Maar hoe zit dat dan met de docent die zelf niet deze denkwijze heeft? Kan deze wel goed de methode onderwijzen? Dit zijn best wel vragen die mij bezig (hebben ge)houden afgelopen weken. Want ik werd duidelijk geconfronteerd met mijn andere manier van denken. Ik heb de opgaven gemaakt en de meesten kan ik zo wel beantwoorden, maar er zitten echt wel vragen bij die ik heel anders benader dan bijvoorbeeld in het antwoordmodel staat.

Een daarvan is een rekensom over een walvis, en ik kan echt wel rekenen, echt waar. Maar deze vraag vond ik zo lastig gevraagd dat ik er eerst niet uitkwam. En toen ik eindelijke er achter was wat het antwoord was blijkt mijn benadering HEEEEEL anders dan die uit het boek.... hmmmm en die snapte ik eerst niet. Gelukkig kon mijn man daar wel bij helpen (maar ook hij moest hard nadenken) en samen kwamen we er achter hoe de methode dit uitrekent. Op dat moment vraag ik mijzelf hard af: Kan ik deze methode wel onderwijzen aan VWO?

Maar waarom vind ik dat zo belangrijk? Ik kan toch gewoon de methode volgen (want erg sterk omkaderd voor de docent) en daar niks aan veranderen? Ja dat zou kunnen natuurlijk ware het niet dat er voor de opleiding een lessenserie ontworpen moet worden. Maar weinig tijd en ruimte in het programma dus moet het een aanpassing worden van het programma. En dat heb ik dus afgelopen week gedaan. Het thema bloed en bloedsomloop aanpassen naar hoe ik het wil geven. En dan merk ik dat ik heel erg praktisch en visueel ingesteld ben. Ik wil graag mijn verhaal duidelijk maken met mooie plaatjes en practica, want dat is wat IK ken, en hoe IK ben.

Ik heb geprobeerd om de lessenserie in het bestaande lesprogramma te passen, en daarbij heb ik geprobeerd om tegemoet te komen aan de onderzoekende geest van de VWO'er maar er ook mijn eigen draai aan te geven. Ik hoop dat dat gelukt is.... Ik heb in elk geval een leuk bloedsomloopspel ontworpen, waarbij de leerling als rode bloedcel door de bloedsomloop gaat. ze moeten de juiste volgorde vinden en de juiste producten afleveren en opnemen waar nodig. Daarnaast heb ik het bloedgroepen practicum opnieuw ontworpen. Wij werken al tijden niet meer met echt bloed omdat daar wat ethische kwesties aanhangen (ziekte, zijn mijn ouders mijn ouders, etc...) en ook een aantal praktische bezwaren. Het vervangende practicum was voor de TOA ontzettend veel werk, daar was hij een paar dagen mee bezig en ook dat was eigenlijk wel onhandig. Dus hoe handig is het dan dat je als scheikunde / biologie TOA werkt? Ik heb nu een practicum ontworpen dat (als het goed is) langere tijd bewaard kan blijven en 1 keer veel werk oplevert. Onze TOA was in elk geval zeer enthousiast. Daarnaast probeer ik de lessen gewoon mijn eigen draai te geven, ik heb de powerpoints aangepast (zo heb ik het verhaal beter in mijn hoofd en ik vind ze een stuk beter zo) en verder ga ik het zien... Ik ben benieuwd!

1 opmerking:

  1. Wat leuk hoeje dat aangepakt hebt..
    en grappig..ik heb leerlingen zelf een spel laten ontwerpen en ze dat zelf laten spelen en beoordelen..

    BeantwoordenVerwijderen