maandag 9 maart 2015

Aan welke competenties heb ik gewerkt bij het bloedsomloopspel

Ik heb niet (bewust) aan competentie 1 en 2 gewerkt, maar daar werk je natuurlijk elke les wel onbewust aan. Het is een tweede natuur aan het worden.

Competentie 3: Vak en Didactisch competent
  • Ik heb er in elk geval voor gezorgd dat de leerlingen vandaag enthousiast en gemotiveerd aan de slag gingen. 
  • Ik heb de onderwijsactiviteit vakinhoudelijk goed voorbereid. Ik heb het spel zelf ontworpen en dus is de basiskennis noodzakelijk.
  • Het leerdoel van vandaag was om de leerlingen te laten ervaren hoe de bloedsomloop gaat, waar het bloed langs gaat en wat er gebeurt in de organen. Door te doen koppel je een handeling aan het leren en begrijpen. Hierdoor kan het begrip beter beklijven.
  • Verband leggen met eerdere leerinhoud. Ik heb hier terug gekoppeld met leerstof uit het 1e leerjaar: verbranding.
  • Leerlingen motiveren  en betrekken bij de lesstof via betekenisgeving, actualisatie, visualisering, e.d. 
  • Activerende werkvormen toepast. Dit was een zeer activerende werkvorm.
  • Leerlingen feedback geeft op hun leerproces en dat met hen evalueert. Na het spel heb ik de vragen van de leerlingen laten terug komen en besproken. We zijn nogmaals door de hele bloedsomloop gegaan en alles benoemd wat er gebeurt en wat het is en welke namen daar bij horen.
 Competentie 4: Organisatorisch Competent
  • Door mijn enthousiasme om te beginnen, ging het iets te snel. Hierdoor was het niet duidelijk wat er gebeuren moest. Op dit punt had ik het beter kunnen doen.
  • Ik heb de les van te voren wel gestructureerd maar omdat het een eerste keer is dat deze werkvorm werd gedaan kan er op een heel aantal punten een verbetering toegepast worden. Als ik deze les nogmaals zou geven dan zou ik deze punten zeker meenemen.
  • Ik kan zeker improviseren, de uitvoering moet aangepast worden en dat ga ik ook doen zodat deze les een volgende keer beter verloopt.
Competentie 5 en 6 vind ik op deze les niet echt van toepassing. Waar nodig neem ik de feedback die ik van mijn collega's krijg ter harte en ik doe alles in overleg met de TOA (wat heel handig is als je dat zelf bent, maar ik overleg natuurlijk ook met mijn collega TOA).

Competentie 7 probeer ik elke les toe te passen door hier te bloggen over mijn ervaring en na elke les te kijken waar ik mezelf kan verbeteren maar ook door te kijken naar wat er goed gaat.

1 opmerking:

  1. Echt leuk gedaan... en zo leerzaam, dat blijkt ook wel uit je reflectie. Probeer ook bijv eens het boek van Marzano erbij te pakken over dit soort werkvormen.

    BeantwoordenVerwijderen