donderdag 19 februari 2015

Valentijnsgala

Vorige week was er bij ons op school voor de tweede klassen de preventie week (alcohol en drugs preventie). De hele week werd er tijdens de lessen aandacht besteed aan wat alcohol met je lichaam doet en wat de consequenties daarvan zijn. De week begint ermee dat de klassen een les krijgen van een jeugdagent over de gevolgen van alcohol en drugs. Daarnaast krijgen de leerlingen een documentaire te zien over comazuipen en moeten ze een reclame spot maken over niet drinken.


Er was een informatieve avond voor de ouders. Hierin wordt uitgelegd wat de effecten zijn van alcohol op het ontwikkelende brein en dat je kinderen niet kunt "leren" drinken. Het geheel werd afgesloten met een FRIS valentijnsgala. Een hele happening voor al die kinderen en mooi om te zien dat ze het ook heel serieus nemen dat gala. De dames waren super mooi gekleed in prachtige jurken, hoge hakken en bijpassende tasjes. De meeste jongens waren ook netjes gekleed gekomen, van spijkerbroek tot compleet pak met vlinderdas en lakschoenen. De beste 4 filmpjes die gemaakt werden zijn op groot doek te zien en er wordt uiteindelijk een winnaar bekend gemaakt.

Maar uiteindelijk vraag ik mij af: wat voor impact heeft deze week op de leerlingen? Is het: leuk een weekje iets anders? Of gaan ze nu ook echt denken: nee ik moet niet drinken want ik ben daar te jong voor? Ik bekijk het dan maar op de volgende manier: Ik hoop dat we elk jaar op deze manier in elk geval een paar leerlingen bereiken. En dat we een paar ouders zover krijgen om toch nee tegen hun kroost te zeggen. Want alcohol is een drug die eigenlijk nog te maatschappelijk geaccepteerd is. Ik was in shock om te zien hoeveel kinderen van 13-14 jaar al eens een drankje gehad hadden, vaak aangeboden door hun ouders. Want: ja met oud en nieuw dan hoort er een glas champagne bij, of drinken moet je leren en dat doe je thuis...

Ik weet dat ik het later mijn kinderen niet echt kan verbieden. Als ze willen drinken dan doen ze dat hoe dan ook. Maar ik kan ze wel leren dat je het ook leuk kan hebben als je niet drinkt. En dat begint thuis, wij moeten het goede voorbeeld geven. Ik drink zelf sowieso bijna nooit en mijn man drinkt een of twee biertjes in het weekend. En dat is vaak een alcoholvrij biertje.  Het is onze taak om onze kinderen te leren dat alcohol en je ontwikkeling niet goed samen gaan (en dat als papa vroeger iets minder gedronken had hij nu nog veeeeeeeeel slimmer zou zijn geweest....) en dat we ze ondanks alles toch vertrouwen. Want ik denk dat dat toch het meeste helpt.... Ze vertrouwen dat ze verstandige keuzes maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten