dinsdag 24 maart 2015

Opmerkingen van Mevrouw F op de lessen van 23 maart

1e uur Bespreken P2 enP4, Lymfe en huiswerk:
  • Denk er aan dat je de lampen uit en de gordijnen dicht doet als je het digibord gebruikt. Anders is het niet zichtbaar.
  • In de bespreking van de aders en slagaders zegt een leerling dat de slagader uit meerdere wanden bestaat. Je corrigeert hem op dat moment niet. Later geef je wel aan dat de wand van de slagader uit meerdere laagjes binnen 1 weefsellaag bestaat. Heeft hij dit nu wel meegekregen?
  • Geef aan dat uitwisseling van stoffen en gassen alleen in de haarvaten plaats vindt.
  • Je zegt dat er geen bloeddruk in de aderen is, dat is FOUT. ZOnder druk staat het bloed stil!! Er is wel druk alleen is dit zo laag dat er wel kleppen nodig zijn.
  • Mooie ppt over de weefselvloeistof/lymfe. Zeer goed voor onderbouw i.p.v. die van bioplek!

  • Witte bloedcellen sterven niet altijd als ze iets "gegeten"hebben.
  • Slim om ze eerst zelf aan de slag te zetten ipv het bespreken van huiswerk terwijl ze al zoveel uitleg hebben gehad.
2e uur bespreken Bloedgroepen, maken huiswerk volgende les
  • Heb je de leerlingen wel op de goede plek zitten? N en T is namelijk geen goede combi!
  • Je vraagt of leerlingen het bloedgroepen verhaal hebben begrepen. Na wat aandringen zijn er een aantal die aangeven dat ze het lastig vinden.
  • Y vraagt naar de genetica van de bloedgroepen. Stukje herhaling van blok 8.
    • Intermediaire + gewone overerving. Niet intermediaire dominante overerving.
    • Hij snapt niet dat i = recessief en IA en IB = dominant
  • je moet een leerling voor een tweede keer vragen om zijn boeken te pakken. Dit moet je niet accepteren
  • Ook de opmerkingen die door de klas moet je niet accepteren. Het verstoort je les en uitleg.
  • Je geeft J een beurt en T schreeuwt het antwoord erdoorheen, je corrigeert hem niet.
  • De uitleg is helder en stapsgewijs

  • T moet zijn vinger opsteken --> D doet dit wel maar hij krijgt geen aandacht: T krijgt dit wel!
  • T let niet goed op en als hij dat realiseert roept hij dit hardop door de klas.
  • In je ppt heb je enkele antistoffen., maar dan klontert het niet, om klontering te krijgen =>
  • Het gaat hier om een bloedtransfusie van alleen rode bloedcellen => Dit mag duidelijker weer gegeven worden.
  • Het schema gaat alleen over het ontvangen van (alleen) rode bloedcellen
  • Vraag over resus: goed uitgelegd maar bij resus heb je 1x fout bloed 'gratis'
  • Uitleg erfelijkheid: je had tegen Y kunnen zeggen dat je nu zijn vraag gaat beantwoorden
  • Vraag Y over niet logisch dat AB zeer zeldzaam is:
    • Linken aan evolutie
    • De bloedeiwitten zijn mutaties
    • 0 is de oudste
    • A komt daarna
    • B is zeer recent, vandaar dat AB nog zeldzaam is net zoals B.
  • Verbeter ze als ze bij de erfelijkheid Bi zeggen en niet (grote) IB en i
4e lesuur Zelfde als 1e lesuur
  • Bespreking P2 en P4
  • Uitleg bouw bloedvaten en lymfe
  • Mooie duidelijke start of duurt dit de hele les of is er ook nog tijd voor het maken van opdrachten?
  • Duidelijk naar de heren vooraan om er niet doorheen te kletsen
  • De rode circel voor rode bloedcellen en witte voor de witte bloedcellen = wel erg obvious
  • Je vergeet aan te geven dat het witte bloedcellen zijn omdat ze een celkern hebben!
  • Hoe weet ik wat een slagader of een ader is EN waarom?
    • Duidelijk, laat ze eerst zelf nadenken en om uitleg vragen. Zeer goed. Werkte bij de andere klas ook goed
  • Goed om eerst te vragen of ze dit onderdeel begrepen hebben en dan door te gaan naar het volgende onderdeel
  • Vraaggesprek met de klas is erg goed. Maar pas op dat het niet te lang duurt. Soms moet je zelf antwoorden geven e.d. om de vaart er in te houden.
  • Hebben we het over plasma of over bloedplasma? Op SO plasma goed? of moet het bloedplasma zijn?
  • Pus = dode + levende witte bloedcellen en dode en levende bacteriën (STOM want dit WEET ik ivm mijn werk als microbiologisch analist op een ziekenhuis!!!)
  • Je verdeelt de klas in tweeën om het huiswerk te bespreken, mensen die willen krijgen uitleg over het huiswerk de rest moet bezig met het huiswerk voor de volgende les.
    • Ga je voor de rest dan:
      • Het huiswerk later bespreken?
      • Kort de antwoorden bij langs lopen in een andere les?
      • antwoorden op magister geven?
    • Dit gebeurde geheel spontaan! Ik was eigenlijk van plan om de leerlingen aan het werk te zetten net als bij de klas het 1e uur. Maar er waren een aantal leerlingen die graag uitleg wilde over het huiswerk. Dit was dus niet gepland en ik heb er dan ook niet over nagedacht welke gevolgen dit voor de rest van de klas had.
  • Is het een slimme keus om het huiswerk te bespreken met een kleine groep leerlingen? Opdracht 7 gaat over iets waar veel leerlingen moeite mee hebben. Het was wel een gezellig onderonsje, ook voor de andere leerlingen
  • Begrippenlijsten controleren kost best veel tijd=> is dit het wel waard?
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten