maandag 9 maart 2015

Het bloedsomloopspel. De uitvoering

En dan vandaag de uitvoering.... De leerlingen lopen eigenlijk al de les in met: Wat is dit? Gaan wij dat nu doen? Is het een hart? Ze zijn erg rumoerig en onrustig, ik vertel ze dat als ze gaan zitten en rustig luisteren ze snel genoeg weten wat er gedaan moet worden.

Ik begin de uitleg met de sticker op de tafels en dat die tafels weg gezet moeten worden. Waarop spontaan alle leerlingen hun tafels weg gaan zetten... Op dat moment bedenk ik me dat dat geen handige move was. Maar ja we zijn nu al bezig dus ik zet door.
Als alles op de plek staat waar het moet staan is het tijd om verder uit te leggen.
  • Ik leg uit dat ze een rode bloedcel zijn in de bloedsomloop en dat ze van mij straks een route krijgen. De route is vrij simpel: Je bent in een van de organen (longen, hersenen, lever, grote teen) en je pakt daar wat je nodig hebt. Je gaat aan de route beginnen en voor je eerste opdracht ga bijvoorbeeld links. Maar waar kan ik links en waar kan ik rechts? Ik leg de leerlingen uit dat er in onze bloedsomloop 2 soorten kruisingen zijn: Daar waar 2 bloedvaten samenkomen en daar waar een bloedvat zich splitst. Ik geef aan waar deze verschillen zijn en laat leerlingen mij vertellen waarom. In samenkomende vaten kun je niet tegen de stroom in!
  • Ik laat een leerling de opdrachtenstencil uitdelen. Dit gaat niet helemaal zoals ik wil en niet iedereen krijgt een formulier.
  • Hierna deel ik de routes uit en laat de leerlingen beginnen.
Gelijk is er al onduidelijkheid bij de leerlingen:
  • Mevrouw wat moet ik doen?
  • Waar moet ik nu heen?
  • Waarom staan er zoveel vakjes op ons formulier?
  • Waar loopt de zuurstofrijke stroom?
  • Geef ik in het hart en de boezems ook zuurstof af?
  • Maar ook de stiften die bij de organen liggen verdwijnen langzaam en de rest van de leerlingen hebben geen pen.
Door mijn snelle start is de uitleg niet goed aangekomen, maar dat zijn dingen waar je een eerste keer tegen aan loopt. Na ongeveer 25-30 minuten laat ik de leerlingen alle tafels weer terug zetten en probeer ik alle vragen van de leerlingen te bespreken.

Mijn tips voor de volgende keer.

  • Als je begint met de uitleg: Laat de leerlingen zitten tot je klaar bent met de uitleg, daarna kunnen de leerlingen alles aan de kant zetten.
  • Wat leg je uit?
    • Wat is de bedoeling van het spel
    • Welke baan is de zuurstofrijke en welke is de zuurstofarme stroom
    • Wat zijn samenkomende vaten en wat zijn de splitsende vaten
    • Teken elke plek af waar je geweest bent en geef eventueel aan of en wat je afgeeft en wat je opneemt.
    • Laat de leerlingen zelf een pen meenemen 
    • Op de beginplek moeten ze zuurstof of koolstofdioxide meenemen.
    • Als alles klaar staat kunnen ze bij hun onderdeel gaan staan.
    • Deel de opdrachten en formulieren uit en laat de leerlingen het doorlezen.
    • Leg als laatste uit waar welke tafels moeten staan.
  • De leerlingen kunnen de tafels gaan verzetten en als alles klaar staat kunnen ze beginnen.
Aantekeningen Mevrouw F.
  • Tafels zijn gecodeerd m.b.v. kleuren / stickers
    • Hieraan kun je zien waar de tafels moeten staan
  • Spullen in de tassen -> tassen in de rekken buiten het lokaal?
  • Eerst zeggen waar de tafels heen moeten, DAN pas laten doen
  • Blaadjes met de organen {+stift} op verschillende plekken in het lokaal leggen
    • is het handiger om allemaal hun eigen pen te laten gebruiken?
  • Bakjes met muntjes:
    • Zuurstof + lege Koolstofdioxide bij linker-,  en rechter long
    • Koolstofdioxide + lege Zuurstof bij hersenen, lever en grote teen
  • Stencil met opdracht uitdelen
  • Wij zijn rode bloedcellen
    • Waar komt het koolstofdioxide vandaan?
    • Waar is zuurstof voor nodig?
    • Verbranding (blok 3 vorig jaar)
  •  Uitleggen!!! Splitsende vaten (hier kun je links of rechts) en samenkomende vaten (hier kun je niet links of rechts je moet met de stroom mee)
  • Kleine opdracht uitdelen
  • Welke kleur streep is wat?
    • Paars = zuurstofarm
    • Geel = zuurstofrijk
    • Wit = het hart
  • Op het grote stencil schrijven waar je geweest bent
  • Beide opdrachten doen (kleine briefje en grote stencil)
 Nabespreken:
  • Uitleggen over de kransvaten -> in de boezems en kamers is geen afgifte en opname
  • Op het stencil ook opschrijven als je door het hart gaat
  • Plaatje m.b.v. Word document
  • Je hoeft niet weer terecht te komen waar je bent begonnen
  • Volledige circulatie = als je twee keer door het hart bent gegaan
  • Bloedvaten bespreken. welke is welke?
    • Aders en slagaders
    • Benoemen: Aorta, holle ader etc...
Voor volgend jaar:
  • Neem meer ruimte voor het hart en de bloedvaten die er boven zaten. Het was nu af en toe erg krap.
  • Neem andere soort muntjes: deze zijn erg breekbaar
Ik hoop dat de lessen een beetje goed zullen verlopen voor mevrouw F aanstaande woensdag.Ik zal dinsdag middag de bloedsomloop nog even nalopen en bijwerken waar nodig (nu maar hopen dat ik hem niet helemaal over hoef te doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten