zondag 25 januari 2015

3e jaars stage

Had ik al verteld dat ik begonnen ben met mijn 3e jaars stage? Sinds 5 januari loop ik mee met mevrouw F. in haar V2 en V1 klassen. We werken daar met de methode Biologie? Zelf doen! En ik moet eerlijk bekennen: het is niet een methode waar ik mij prettig bij voel... En wat het is weet ik niet precies. Is het de strak omlijnde studieplanner? of toch de wijze waarop het boek geschreven is? Ik weet het niet, alleen dat ik er heel gestrest van wordt. Ik heb nu 3 dagen meegekeken, waarbij ik geprobeerd heb om een kijkvenster opdracht te maken (observatie van een leerling en het maken van een handelingsplan) maar ik merk dat het me nog niet zo lukt. En nu? Gewoon beginnen dan maar...

Vorige week maandag had ik een gesprek met mijn vakcoach, mevrouw T. En daaruit kwam naar voren dat ik wat onzeker ben (eh ja) en perfectionistisch (eh ja). Ik moet wat trotser op mezelf zijn... En begrijp me goed, ik BEN trots op wat ik doe en de vakken die ik haal maar ik zie ook dat er nog zoveel gedaan moet worden en dus stap ik daar snel overheen want er moet gewerkt worden...

Gelukkig kwam ze ook met veel nuttige tips.
  • Koppel je kijkvenster opdracht aan de mentor van de klas en loop eens een dag met die klas mee. 
    • Overleg met mentor welke ll
    • Bespreek je bevindingen met ll en ouders 
  • Probeer aan de zorgleerlingen te differentiëren (oh hier ligt nog een stresspuntje voor mij)
    • Denk aan niveau, manier van lesgeven en de opdrachten
  • Onderbouw je lessen met de theorie
    • Onderwijskunde
    • Vakdidactiek
  •  Onderzoek voor deze stage: RTTI/OBIT
    • Denk er om: het hoeft niet een heel groot onderzoek te worden!
    • Het gaat om hoger orde denken
    • Vergelijk toetsen van verschillende methodes of van verschillende RTTI methodes (bloom, OBIT oid)
    • Is het wel wetenschappelijk onderbouwd?
    • Doel is dat je je eigen handelen kan toetsen en laten zien
  • Probeer je studieplanner te koppelen aan stageopdrachten
    • nummer de lijst
    • Wanneer ga je het doen
    • kun je de PO van Scheikunde ergens voor gebruiken?
  •  Probeer in je blog meer reflecties te stoppen (zie de start van deze blog: ik vind reflecteren)
    • Specificeer de competenties waar je aan gewerkt hebt. (daar was ik langzaam mee begonnen aan het einde van de stage, daar kan ik dus mee verder gaan)

1 opmerking:

  1. Hoi Mariëlle, Je hebt de goede dingen opgepikt uit ons gesprek! Wellicht dat er ook nog andere dingen naar voren komen.
    En een leuke uitdaging om uit te zoeken waar de onzekerheid en stress van de methode vandaan komt. Heb je ook al een docentenhandleiding doorgenomen? Daarin staan vaak wat uitgangspunten.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen