maandag 19 januari 2015

NIBI conferentie



Afgelopen vrijdag en zaterdag was er de NIBI conferentie (NIBI = Nederlands Instituut voor BIologie), mijn eerste conferentie EVER! Ik had geen idee wat ik kon verwachten en had me voor een aantal workshops ingeschreven die me interessant leken, helaas kreeg ik niet in alles mijn eerste keuze dus zaten er ook een paar onverwachte workshops bij. De workshops die ik toegewezen kreeg waren:

Vrijdag:

  • Startlezing: Feiten en Fabels over gezonde voeding
  • Toetsen: Van cijfer tot inzicht (wat is RTTI gegeven door de methode biologie voor jou)
  • Eduscrum: Samenwerking die vleugels geeft (eduschrumnederland.nl)
  • Science on stage (science-on-stage.eu
  • Avondlezing: Ecosysteemdiensten van insecten: Wie het kleine niet eert
Zaterdag:
  • Ondersteund bij de workshop van meneer V, Swachmann of Anorexia?
  • HoBeeBox: Haal de honingbij in uw klas
Ik ga proberen in het kort weer te geven wat de workshop/lezing inhield en wat ik denk dat ik eraan heb gehad.

Startlezing:
Ik moet heel eerlijk zijn, ik weet niet meer precies waar het over ging... Ik heb gezien dat ze 10 "vrijwilligers" naar voren riepen die eerst een citroen moesten proeven en daarna een snoepje moesten eten (de mirakelbes) en daarna weer een citroen moesten eten. Het grappige hiervan was dat eerst de citroen natuurlijk zuur is maar nadat ze het snoepje gegeten hebben smaakte de citroen heel erg zoet. Nu blijkt dat de mirakelbes een eiwit bevat, miraculine, die de eigenschap heeft om zich te binden aan je smaakreceptoren. Alles wat dan zuur smaakt wordt zoet. Wel stoer toch?

Verder moest iedereen een stripje PTC opeten. Daarna werd er gevraagd bij wie hij bitter smaakte en bij wie niet. Ongeveer 70% van de aanwezigen proefden het PTC, dus bitter, maar 30% proefde niks. Deze smaakervaring is genetisch bepaald. Vond ik ook erg grappig en met mij mijn collega's dus dit wordt er waarschijnlijk een voor de open dag.

En ik kan me iets over een onderzoek naar playmates en ideaal beeld herinneren. Ten eerste is er dus een genie geweest om van alle playmates het BMI te bepalen(!) en ten tweede heeft die daar de normale vrouw tegen uit gezet. En wat blijkt? Hoe dunner de playmates worden hoe dikker wij worden! Shocking eigenlijk...

En wat ik ook erg schokkend vond is dat de Nederlandse kinderen veul maar dan ook veul te weinig groenten binnen krijgen... 40 gram per dag! 40 gram groenten eet een gemiddeld Nederlands kind van 7-12 jaar oud! En dat is toch echt wel veel te weinig! Want de standaard ligt op 80 gram (maar is nog steeds erg laag) en die zou eigenlijk op 120 gram moeten liggen.... Dan ga je toch even kijken  naar je eigen kinderen. Krijgen die wel genoeg binnen? Soms wel denk ik dan maar, maar soms ook niet... Oh ja en aardappels zijn ook groente!

De workshops ga ik even in aparte berichten bespreken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten