maandag 2 februari 2015

V2 les 7 (1e uur)

Hoewel ik vorige week de les wel had voorbereid heb ik hem niet gegeven: want mijn jongste was ziek. Ergens voelde ik mij opgelucht maar aan de andere kant: het is alleen maar uitstel van executie. Ik ben daarom nog wel even op woensdag (met de nog steeds zieke maar bijna betere jongste) naar school gegaan om te overleggen met mevrouw F. Hoe pak ik de les aan? Hoe leg ik aan VWO leerlingen de les uit? Wat doe ik wel en wat doe ik niet? Want ik weet wel hoe ik aan Mavo leerlingen moet uitleggen maar blijkbaar wist ik dat nog niet voor VWO leerlingen. Het kan ook best zijn dat ik me er veel te druk over maakte en dat het achteraf wel meeviel.

Dus dit keer heb ik 2 nieuwe lesplannen geschreven, zonder duidelijke lesdoelen want ik wilde eerst ervaren hoe het zou gaan voor ik me weer helemaal verdiep in het hoe of wat van mijn lesdoelen. (voor mijn begeleider: ze staan vanavond in de map)

De eerste les begon met een begrippen SO van 10 minuten. Daarna een bespreking van de gemaakte opdrachten. Mevrouw F gaf van te voren aan dat de leerlingen moeite hebben met wat nou precies een eeneiige tweeling is en wat een Siamese tweeling is. Misschien omdat ik zelf een tweeling heb en ik dit al meerdere malen aan mijn eigen kinderen heb uitgelegd, maar ik begreep even niet waar ze dan precies moeite mee konden hebben. Maar ik neem het mee tijdens de les.

Ik begin met het SO als de klas nog te rumoerig is, hierdoor krijg ik vanuit de klas al de opmerking: zijn we al begonnen dan? Terwijl ik aan het uitdelen ben weet de andere helft van de klas niet waar ik mee bezig ben. Dat kan de volgende keer beter. Het SO duurt maar 10 minuten maar ook dat geef ik niet duidelijk aan, ik geef pas op het laatst aan dat ze op dat moment nog 2 minuten hebben voor de toets. Ook het einde verloopt erg rommelig. Maar het begin is er.

Hierna gaan we verder met de les: het bespreken van de opgaven over tweelingen. Ik moest van te voren aangeven dat de antwoorden van practicum 2 op de ELO staan en dat ze die thuis moesten nakijken en dat als de leerlingen een gedeelte niet snapten ze de volgende les voor in de klas moesten gaan zitten. De kinderen die het wel begrepen die kunnen de volgende les dan bezig met andere opgaven. Maar ik was alweer zo ontzettend bezig dat ik eigenlijk vergeten was wat ik nou eigenlijk moest zeggen dat ik het verkeerd vertelde (ik wist dus nog iets met P2... maar wat ook al weer?)

Omdat ik weet dat ze het lastig vinden te begrijpen wat een eeneiige tweeling is vraag ik een paar leerlingen naar het antwoord en waarom ze dat vinden. Ik heb gelijk al 2 verschillende antwoorden met 2 verschillende verklaringen. Ik som even op wat beiden hebben gezegd en vraag andere leerlingen verder (voor mijzelf vind ik dit een goed punt!) Als ik denk dat ze het snappen vraag ik ook nog even of ze weten wat een twee-eiige tweeling is. Nadat ik gevraagd heb of ze dit begrijpen ga ik verder met de volgende vraag: Siamese tweelingen.

Het grappige is dat je dan ook merkt dat ze het verhaal van de eeneiige tweeling helemaal los zien van dit verhaal. Dus ook hier nog een keer uitleg geven over wat de eeneiige tweeling ook al weer was. Ik vraag een leerling of hij weet wat het is en als hij ja zegt vraag ik of hij het met een tekening wil uitleggen. Dat is moeilijk maar samen komen we er uit. Aan het eind van mijn uitleg geeft mevrouw F. aan dat ik nog even op youtube moet kijken naar een filmpje over Siamese tweelingen. Zo krijgen de leerlingen nog een beeld hoe een Siamese tweeling eruit ziet en hoe ze moeten leven. Vragen als: hoe kleden ze zich aan? En als ze met hun voeten aan elkaar zitten en de een wordt onthoofd gaat de ander dan ook dood? komen dan ook ineens naar boven....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten