maandag 19 januari 2015

Toetsen: van cijfer tot inzicht. Werken met RTTI

1e Workshop: Toetsen: van cijfer tot inzicht.


Ik wist/ realiseerde me van te voren niet dat dit gegeven werd door de methode Biologie voor jou. Dus een gedeelte van de workshop was een verkooppraatje van BvJ (en wij werken met Nectar).
Maar omdat ik geïnteresseerd was in het verhaal achter RTTI (Reproductie, Toepassen 1, Toepassen 2 en Inzicht) ben ik toch gegaan. Dat gedeelte van de workshop was ook echt wel interessant. Maar wat is dat nou?
RTTI geeft inzicht in de opbouw van de toets en het geeft inzicht in het cognitieve niveau van de leerling. Maar waar staan de letters dan voor? En belangrijker: wat houdt dat dan in?

De R staat voor Reproduceren. Het letterlijk uit het boek geleerde komt terug in de toets. Dus als er in het boek staat dat het hart een grote spier is dan kun je op de toets een vraag verwachten als: Wat is het hart? Of is het hart een A: orgaan, B: Spier, C: Cel of D: Liefde. 

De eerste T staat voor Toepassen 1: Het toepassen in een bekende situatie. Vaak zijn dit vragen die al geoefend zijn tijdens de les of in het huiswerk. 

De tweede T staat voor Toepassen 2: Hierbij krijgen leerlingen een nieuwe context en moeten ze zelf verbanden kunnen leggen tussen de nieuwe gegevens en de leerstof. Hierbij moeten ze zelf een oplossingsstrategie bedenken. Leerlingen leren denken op het hoogste abstractie niveau. 

En de I staat voor Inzicht: Bij deze vragen moet de leerling zelf de context en de methode structureren om tot een antwoord te komen. 

Ik kan genoeg vragen bedenken bij de R en T1, dit zijn dan vaak ook de makkelijkere vragen, maar het wordt moeilijker bij de T2 en I vragen. We hebben ermee geoefend en op zich kun je wel T2 en I vragen bedenken maar hoe classificeer je ze? Is het een T2 of I vraag? etc.. 

Ik vond het wel een interessant onderwerp en dus ga ik eens kijken of ik daar mijn onderzoeksopdracht aan kan geven voor komende stage.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten