maandag 19 januari 2015

Workshop eigen school en COCO

Allereerst: toen ik mij aanmeldde bij het congres had ik aangegeven dat ik graag met een van mijn collega's op de kamer wilde slapen. Maar aangezien we met een oneven aantal waren lukte mij dat niet. Ik ging dus met een vreemde op de kamer. Vooraf kreeg ik een email van haar waarin ze zich voorstelde en of we een keer tijdens de conferentie konden afspreken. In dezelfde mail vroeg ze ook of wij werken met Coco. Ik had geen idee wat ze bedoelde...

Coco is dus een lesmethode dat gebaseerd is op context en concept (of andersom). En dat kende ik wel want dat doen ze bij ons in de HAVO en VWO bovenbouw (voor biologie dan). Dat betekent zo'n beetje dat je leerlingen bijvoorbeeld een casus geeft van een patiënt en dat ze uit moeten zoeken wat zijn ziekte betekent en alle processen die daarbij van belang zijn gaan "ontdekken" als het ware.

Zo komt de workshop Swachmann of Anorexia voor in het curriculum van de VWO bovenbouw. Leerlingen leren zo via natuurwetenschappelijke methode werken, en ze moeten uitzoeken wat alles doet. (Swachmann is een ziekte waarbij de alvleesklier geen verteringsenzymen aanmaakt) Ze moeten dus uitzoeken wat enzymen zijn, wat de alvleesklier doet, wat de enzymen doen etc...

De docenten moesten het practicum dat de leerlingen doen voor dit concept. Erg grappig want ook docenten weten niet wat ze moeten pakken en zijn niet specifiek. Dus voor het practicum alles pakken behalve de te testen stof! Maar ook wij hebben er weer van geleerd doordat andere docenten er even kritisch naar gekeken hebben.

Wat ik verder leuk vond aan deze workshop is het Coco werken. En wat ik me gelijk afvroeg: is dit ook mogelijk in de onderbouw? Dus wie weet heb ik wel een leuk onderwerp voor mijn Lio gevonden.

Kun je coco ook toepassen in de onderbouw Mavo/ Havo/ VWO?

aan de andere kant vind ik deze ook leuk: Is eduscrum iets voor onze school? ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten