maandag 19 januari 2015

HoBeeBox: Haal de bij in uw klas

Ik wilde deze workshop volgen omdat ik een onderwerp zocht voor het onderzoek van de stage. Voor mij was het een keuze tussen de RTTI en de bijen. De bijen leken mij vooral leuk omdat het toch een biologisch onderwerp is.

Heel veel van wat we eten is afkomstig van bijen (lijst van planten die door bijen worden bestoven) zowel direct als indirect. Dus de kiwi die ik voor het ontbijt gegeten heb is bestoven door een bij, zonder hem geen kiwi. maar ook het bakje yoghurt dat ik vanochtend heb gegeten is uiteindelijk bestoven door de bij.... Huh? hoe kan dat nou hoor ik je denken. Ik zal het uitleggen.

Yoghurt wordt gemaakt van Melk. En wie maakt Melk? Juist de Koe! En nee de koe wordt niet bestoven door de bij maar... En let nu goed op: wat eet een koe? JUIST gras, klaver, mais etc... En in elk geval de klaver wordt bestoven door de bij. En dus is de bij medeverantwoordelijk voor het bakje yoghurt dat je eet.




Ik dacht vooraf dat je een bijenkorf op school zou moeten hebben staan maar dat is niet zo. Ze hebben op dit moment een 7-tal elektronische bijenkorven die voorzien zijn van camera's, temperatuur sensoren, luchtvochtigheidssensoren, weegschaal, etc... Dit wordt allemaal vastgelegd en is vrij toegankelijk op www.beecareful.hobos.de Je kunt de korf live bekijken maar ook van een jaar geleden of van 3 jaar geleden.  Op de oude site is ook lesmateriaal te vinden (www.hobos.de) in het Engels en Duits. 

Tijdens de workshop ben ik nog niet overtuigd van de bruikbaarheid in de onderbouw. Daar zou ik me eens in moeten verdiepen. Maar daar heb ik nu eigenlijk geen tijd voor.... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten