maandag 2 februari 2015

V2 les 8 (4e uur)

En dan heb je die eerste les gehad en denk je ooooo dat gaat de volgende les wel goed...

Maar in een ander lokaal (zonder digibord, maar ouderwets met krijt) en veel meer leerlingen die aangaven dat ze het niet begrepen.... Eh slik! Daardoor was ik toch even van mij stuk.

En gelijk aan het begin zijn er al twee dames met een lachbui, ik vind het storend maar ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Ik vind het ook wat overdreven om ze er uit te sturen.... maar ze houden niet op en ze storen me eigenlijk erg in mijn uitleg. Uiteindelijk laat ik ze achter in het lokaal apart van elkaar zitten werken met de laptop. mijn uitleg hadden ze niet meer nodig.

Ik geef dit keer aan het begin van de les aan dat als ze denken dat ze het begrijpen ze een laptop mogen pakken en aan de slag kunnen met de andere opdrachten. Een aantal doet dat al na de bespreking van de eerste 2 vragen. Leuk om te zien dat 1 van de leerlingen beide doet: hij is bezig op de laptop met de opdrachten maar volgt ook half mijn verhaal en beantwoord vragen of stelt zelf vragen.

Deze les loopt echter veel stroever dan de andere les. Komt dat doordat de groep groter is? Of krijg ik andere vragen? of is het omdat ik steeds heel onhandig naar de pc moet lopen voor de volgende slide? Het loopt zo stroef dat ik eerst niet eens door heb dat ik helemaal de verkeerde vraag aan het behandelen ben (vraag 5 ipv vraag 4). Pas op het allerlaatst heb ik dat door, lach het weg en krijgen de leerlingen wel mee dat ik dit fout deed?

Over deze les heb ik veel minder een goed gevoel.

1 opmerking:

  1. Mooi om te lezen hoe je op je lessen reflecteert. Misschien om het voor jezelf nog kort samen te vatten dat je op het einde van elke reflectie kort kunt samenvatten wat goed ging en wat minder goed. Wat je korte analyse is, eventueel kun je hier extra informatie opzoeken of navragen en doelen stellen voor de volgende les, Waar wil je zelf verder aan werken.

    BeantwoordenVerwijderen