maandag 9 februari 2015

Soms loopt het anders

Ik had wel gepland om de lessen te geven maar er waren nog andere taken die ik voor de stage/ studie moest doen. Bijvoorbeeld observeren van een leerling. Dus dat heb ik vandaag ook gedaan in mijn eigen les en in de projectles (we hebben deze week een preventieweek Alcohol en Drugs). En dus heeft mevrouw T. de les zelf gedraaid en ik moet zeggen dat was wel handig want ik had wel een lesplan gemaakt en kon nu zien waar ik het anders zou hebben gedaan omdat ik niet goed wist hoe ik het aan moest pakken.

Ik merk dat ik nog heel erg alles wil uitleggen terwijl dat van een VWO2 klas niet wordt verwacht. Ik zou dus begonnen zijn met het uitleggen van het huiswerk (zoals in de werkplanner staat), het aan iedereen uitgelegd hebben en dan verder gaan met de ppt en als er dan misschien nog tijd over is zou ik de leerlingen aan de slag laten gaan.

Maar zo kan het ook: Beginnen met de ppt en daarna het huiswerk bespreken. Aangeven dat de leerlingen die het huiswerk niet snapten vooraan kunnen komen zitten en daar het huiswerk aan uitleggen en de rest aan het werk zetten met de overige opgaven.

Voor de volgende les (11) gaat mevrouw T. de gemaakte SO's bespreken met de leerlingen (max 30 min) en ga ik het huiswerk bespreken. Ze moeten een samenvatting maken en ik geef ze de kern daarvan en vraag of ze begrijpen waar het om draait. Omdat dit voor deze klas de laatste les voor de toets is moet ik ook vragen of er nog vragen over blok 8 zijn.

Les 12 met de andere 2 klassen is vragen over blok8 stellen en eventueel nog het huiswerk bespreken.

Daarnaast ga ik deze en volgende week bezig met het maken van een lessenserie over het bloed en bloedvatenstelsel. Dit is ook een opdracht voor BRP6 en moet volledig onderbouwd worden met leertheorieƫn. Ik heb met de betreffende docent overlegd dat ik wel de theorie van de methode aanhoud maar daar zoveel mogelijk mijn eigen draai aan probeer te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten