maandag 2 februari 2015

Aan welke competenties heb ik gewerkt?



Terug kijkend: aan welke competenties heb ik (onbewust) gewerkt?

Aan competentie 2
Praten met leerling over gewenst gedrag. De lachbui van de meisjes: Op dit punt had ik het beter kunnen doen.

Leerlingen stimuleren tot actieve inzet. Het naar voren vragen van leerlingen om het op het bord uit te leggen.

Aan competentie 3
De les/ onderwijsactiviteit vakinhoudelijk goed voorbereidt, rekening houdend met de belevingswereld van de leerlingen. Ik heb hier zeker aan gewerkt gezien mijn interne strijd in hoe ik deze lessen moet vorm geven. Ik hoop dat ik na vandaag het wat makkelijker ga vinden om aan te sluiten op de belevingswereld van de VWO leerling.

Aan competentie 4
De les/ onderwijsactiviteit voldoende structureert met een duidelijke opbouw. Op dit punt had ik het ook beter kunnen doen. Ik heb niet goed genoeg aangegeven wat er van de leerlingen werd verwacht.

Kan improviseren, bijvoorbeeld de opzet/ uitvoering kan aanpassen indien nodig. Als je mijn lesplannen bekijkt heb ik de les minimaal voorbereid omdat ik niet goed wist wat ik kon verwachten. Ik heb de les gegeven en op het moment dat ik er mee begon heb ik het aangepast waar het nodig was. 

Voor de volgende lessen heb ik nog niet duidelijk voor ogen wat ik wil voor mijn eigen leerdoelen. Suggesties zijn van harte welkom. 

De geplande lessen zijn:
Les 9: 20 minuten open boek SO en werken aan opdrachten 18/19/20
Les 10: Bespreken 18/19/20
Powerpoint (hoop ik woensdag te hebben) +  maken 21
Leerlingen aan de slag met opdrachten 22 en 23

Ook ga ik observaties van een klas inplannen voor de opdracht van BRP7.

1 opmerking:

  1. Goed hoe je zo alles op een rijtje zet.
    Als ik het zo vlug bekijk dan zijn er 3 punten die terug komen:
    Je eigen structuur tav de lesinhoud: wat wil ik dat ze na deze les weten en wat wil ik ze uitleggen.
    Hoe zou je alle leerlingen in de denkstand kunnen krijgen en voor jou als docent dit uit hun hoofden kunnen halen? Dus leren zichtbaar maken? Nu doe je het met leerlingen voor het bord halen, wat gebeurt er dan met de andere leerlingen?
    Hoe is het klassemanagement? Is de sfeer veilig? Durven ze dingen te zeggen? Is het stil als jij het stil wilt hebben? Kunnen ze naar elkaar luisteren? Dit is nl een basisvoorwaarde om een kwalitatief goede interactie te kunnen krijgen.
    Zijn het vooral docent gecentreerde lessen? Maak eens een interactieschema na de les.. hoe lopen de lijntjes?
    Welke denkactiviteiten hebben er plaatsgevonden bij de leerlingen?

    Mooi om te lezen hoe je aan het differentieren bent!
    Succes de komende week! En als je telefonisch wilt sparren dan kan dat ook altijd!

    BeantwoordenVerwijderen