dinsdag 30 september 2014

Zetmeel en Glucose aantonen (M2)

Dinsdag 23/9 3e uur.

Wat heb ik gedaan?
Begonnen met vragen stellen (dat ging redelijk). Er was nog iemand aan het eten en ik vroeg hem om het weg te doen, dat wilde hij niet waarop ik zie dat hij het weg moest gooien. Als reactie daarop loopt de leerling naar de prullebak en stopt het geheel in zijn mond... Tja wat moet je daar nu mee dacht ik vervolgens. Dus ik gaf hem maar de beurt.

De klas is rommellig, druk en ik heb niet het gevoel dat ik iedereen bereik. Een van de punten die ik wilde verbeteren was mijn houding, dus niet met de handen in de zakken staan. Omdat ik daar op probeerde te letten leidde dat me wat af.

Er zijn een aantal leerlingen die goed mee proberen te doen maar nog steeds doet niet iedereen goed mee.

Hierna laat ik de leerlingen voor zichzelf de proef doorlezen. De meeste leerlingen horen het niet, letten niet op of doen niet wat ik gevraagd heb. Ik moet herhaaldelijk zeggen welk boek en welke pagina. Ik laat uiteindelijke het practicum maar beginnen, hoewel een heel aantal het dan nog niet gelezen heeft.

Hoe kan ik dit nou beter controleren?
  1. Ik zou het na 5 minuten kunnen navragen wat ze moeten doen.
  2. Op het bord schrijven wat ze moeten doen en waar ze het kunnen vinden
  3. Vooraf als huiswerk opgeven.
  4. Tip van meneer E.: Gezamelijk de proef doorlezen
Het practicum verloopt rommelig, de leerlingen weten niet goed wat ze moeten doen (want niet goed doorgelezen) maar ook in het boek staan een paar foutjes. Ik vraag de aandacht en vertel wat er veranderd moet worden.
  1. Kan ik dit ondervangen door een eigen kopie te maken? Is dat handig als ze hun werkboek mogen gebruiken?
Na het 1e practicum weten ze niet goed wat ze verder moeten doen: moet ik opruimen of niet voor ik verder ga?
  1. Volgende keer voor het practicum begint aangeven wat ik van ze verwacht
    1. Buisjes laten staan
    2. Doorgaan met practicum
    3. Aan het einde van het practicum alles op de juiste plek en netjes opruimen (hier spreekt ook mijn Toa/labpet)
    4. Benodigdheden die iedereen nodig heeft (hier brood, melk etc) op de kar laten staan
    5. Werk netjes! (er was nu kruisbesmetting)
  2. Op het bord aangeven wat ze moeten doen als ze klaar zijn met het practicum
Wat vond ik zelf goed gaan?
  • Uitleg aan leerlingen tijdens het practicum
  • Leerling zelf laten uitvogelen wat het antwoord is op hun vraag. Niet zelf het antwoord aan ze geven.
Wat kan ik verbeteren?
  • Alles in het rood!
  • Leer de namen kennen!!!!!
Tips van meneer E.:
  • Je gaat positief door op verstoringen. Je probeert wel de aandacht te krijgen maar lukt dat ook?
  • In plaats van zelf het practicum door te lezen kun je het samen lezen
  • Zijn ze stil tijdens het lezen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten