dinsdag 9 september 2014

Weekjournaals

Oh ja.... Weekjournaals. Net zoiets als een reflectie/pop maar moet elke week apart ingeleverd worden tijdens een stage. Zoals je al eerder hebt kunnen lezen: daar heb ik dus niet zoveel mee... Het is weer zo'n dingetje wat moet in een format die voor mijn gevoel niet bij mij past. Maar ik doe het en schrijf hier gewoon wat ik voel en denk.


Dinsdag 2 september (M2) met P meegekeken naar de film over de weerribben (die overigens al 14 jaar oud is en niet up to date). De leerlingen moeten de organismen die voorbijkomen in de film met naam en plaatje in het verslag inleveren. Wat in de les niet afkomt wordt netjes op de ELO gezet.

VH1: Maandag is er een taaldag geweest voor de docenten, een van de dingen die naar voren kwam was dat de leerlingen samen hardop moeten lezen, dat beklijft beter. P geeft aan de leerling met dyslexie de keus of hij/zij wil voorlezen en dat hij dan gelijk maar als eerste gaat. Tijdens de uitleg geeft P expliciet uitleg aan de diagram in het boek, zijn ervaring is dat leerlingen dit als erg lastig ervaren. Een van de leerlingen (L) let niet op en bij navraag blijkt dit ook, de docent laat hem staan tot hij weer een vraag stelt en bij juist antwoord mag L weer gaan zitten.

Donderdag 4 september 2e & 3e uur M4. Bij binnenkomst heeft J alles op het bord staan: wat was het huiswerk, wat doen we in de les.

Neemt leerlingen bij de hand door de examenbundel. Ze geeft hierbij tips waar ze op moeten letten tijdens het maken van vragen.
Tip1: Lees eerst de vraag daarna de tekst. Weet waar de vraag over gaat zodat je gericht in de tekst kan zoeken.
Tip 2: Ontleed de vraag. WAT wordt er nou echt gevraagd
Tip 3: Formuleer je antwoord op de juiste manier. B.v. Ze eten liever... dan... (ipv ze eten...)
Tip 4: Hou je aan de tekst. Stop zelf geen informatie in de vraag.
Tip 5: Laat je niet afleiden door lange teksten (tip1)
Tip 6: Geef een zo exact mogelijk antwoord/maak je antwoord sterker (tip 3). b.v. P wordt meer / P wordt meer en Q wordt minder. De tweede optie is duidelijker en preciezer.

J zorgt ervoor dat leerlingen ook bij twijfel hun antwoord geven door door te vragen. Hierna volgt een uitleg over de excursie. Als laatste van dit blokuur kunnen de leerlingen aan de slag met H7, een herhaling van klas 1,2 en 3.

Tijdens het blokuur valt het me op dat J, iets hoger zit in haar stemgebruik als het wat rumoerig is, zodra het rustiger is neemt het volume wel weer af. Zou dit komen doordat ze vrouw is?

5e uur (M2) Een rommelig begin van de les, kost 10 minuten van de les.
Al met al zijn de leerlingen pas na 20 minuten aan het werk.
Tip uit deze les:
Geef laptops op nummer (lijst leerlingen nr 1 krijgt laptop 1 etc)

7e uur (V1)
De klas is vlot aan het werk, P legt uit hoe excel werkt

Vrijdag 5 sept 1e uur (M2)
P komt er achter dat hij zijn les is vergeten voor te bereiden, hij improviseert. Geeft naar de leerlingen eerlijk toe dat hij het vergeten is.
Ik doe de dag opening (mijn eerste keer) over de Taj Mahal

Paul legt uit dat leerlingen verbanden moeten leren leggen (he meneer die coniferen lijken op een bockworst) bijvoorbeeld wat heeft een plant te maken met een bockworst. Hieruit volgt dat we de earthsong gaan kijken van Michael Jackson waarvoor we een stukje informatie op internet zoeken (Hier zou een stukje minor toegepast kunnen worden).

In mijn weekjournaal (want daar ging het tenslotte om) komen 2 ervaringen naar voren, een reflectie daarop, waar ik aan gewerkt heb die week en een planning:

- Maak een studiewijzer voor M2
- Lesvoorbereiding M2 vrijdag 1e uur
- Excursie M2, Observatie opdracht + vragen nieuw filmmateriaal
- Bedenk een les (of 2) rondom een gezonde snack

Geen opmerkingen:

Een reactie posten