zondag 28 september 2014

Practicum huisjesslak

Omdat ik afgelopen dinsdag weinig te doen had kon ik mooi aanhaken bij een aantal lessen van meneer E. Dat begon gelijk het 1e uur met een V1 klas practicum de huisjesslak. De klas begon vrij onrustig en om hun aandacht te krijgen floot ik even (en dat kan ik best hard).
Ik had gelijk hun aandacht waardoor ik verder kon met de les. Omdat dit voor deze klassen een vrij groot practicum is moest ik het kort houden (en dat is best moeilijk) dus ik heb de leerlingen gevraagd naar de tekenregels, benodigdheden en ze benadrukt dat het een levend dier is en ze aan het werk gezet. En daar voel ik mij het best, rondlopen, vragen beantwoorden tips geven. Omdat ze maar 1 lesuur hadden moest ik eigenlijk de leerlingen wat meer opjagen maar ik was zelf te druk dus af en toe zei meneer E dit voor mij. Aan het einde van het lesuur waren de kinderen nog niet klaar (sommigen nog lang niet anderen al bijna) maar moesten ze wel opruimen. Achteraf hoorde ik dat er een cijfer voor gegeven gaat worden...

Deze zelfde les mocht ik het 7e uur nog een keer geven aan een andere klas en dat ging voor mijn gevoel prima op het feit na dat ik voor de uitleg (weer) te veel tijd nam. Hierdoor waren deze leerlingen ook nog niet klaar aan het einde van de les, maar omdat het hun laatste uur was hebben meneer E en ik ze nog iets langer door laten gaan.

In beide lessen was er wel een voorval, de eerste in het eerste lesuur mijn eigen voorval: Ik had bij een leerling de opmerking, heeft jou slak een berg op zijn rug? Op het moment dat ik het zei wist ik dat ik dat eigenlijk niet had moeten zeggen, ik verontschuldigde me meteen bij de leerling en gelukkig kon hij er om lachen.




In het 7e uur was het een voorval van meneer E. Er was een leerling die steeds opnieuw begon en dus aan het eind van de les nog steeds geen tekening van de slak had. Meneer E maakte daar een opmerking over waar de klas op reageerde. Vervolgens liep de leerling weg, nadat meneer E de klas tot rust had geroepen ging hij achter de leerling aan.

Hoe kan het dat de twee opmerkingen zo ontzettend verschillend ontvangen werden?

  1. Mijn opmerking werd niet door de klas gehoord en ging dus tussen mij en de leerling. De opmerking van meneer E werd door de hele klas gehoord en werd dus een ding tussen de docent, leerling EN de klas.
  2. De leerling die wegliep was erg onzeker over het feit of zijn tekening wel goed genoeg was, deze opmerking en de opmerkingen van de klas waren voor hem gewoon te veel.

1 opmerking:

  1. Tsja...best even een genant momentje, maar wel goed om dit te zien gebeuren...

    BeantwoordenVerwijderen