maandag 15 september 2014

Mijn eerste les!

Afgelopen vrijdag was het dan zover: Mijn eerste les!
Ik had netjes een lesplan gemaakt, een dagopening gekozen (1e uur) en hoe toevallig dat het over het onderwerp gaat waar ik mijn les over moet geven! Lesplan doorgestuurd aan meneer E. (tenminste dat dacht ik) dus ik was er klaar voor.

Het hoofdstuk gaat over Eten en mijn dagopening ging over Slowfood. Dit stukje gaat erover dat we tegenwoordig eten kunnen eten dat buiten het seizoen groeit en welke gevolgen dit kan hebben. Mooie opening zou ik zo zeggen. De leerlingen luisterden zonder commentaar en in volle rust (ik verbaasd) ik kan zo dus ook openen en letten op mijn stemgebruik. Ik blijf rustig en het gaat lekker. Als ik vervolgens vragen aan de leerlingen ga stellen krijg ik weinig respons en ben ik eigenlijk wel van mijn stuk gebracht. Ik brei er een eind aan en ga maar verder met mijn les(plan).

Ik laat de leerlingen een stuk lezen, en dan is het handig als je een plattegrond hebt die klopt!, en vraag ze wat over dit stukje. Tijdens het lezen is het wat rumoerig en onrustig en tijdens het beantwoorden van vragen neemt het geluid toe. Ik voel me onzeker en krijg de klas niet onder controle (hoe heb ik dat in Almere in hemelsnaam gedaan?!?). Ik besluit maar weer door te gaan met mijn les(plan) en draai de les af en blijf tegen dat gevoel aan lopen. Ik wil mijn stem niet verheffen en doe dat dus ook niet maar krijg ook niet de leerlingen weer terug in het gareel. Ik ben blij als het lesuur teneinde is... Ik was vooraf erg zenuwachtig en onzeker en dat bleek ook wel uit mijn les.



Het commentaar van meneer E.
Goede dagopening, leuke aansluiting op het thema. Je praat lekker rustig.

Je probeert een gesprek te starten door "hersenen eten" maar de helft van de klas hoort je niet. Hoe pak je dit weer op? Je besluit weer te gaan lezen (voorbeeld weg)
Probeer je voorbeelden de klas door te sturen! Wie heeft er wel eens insecten gegeten? -->S heeft slakken gegeten (een slak is geen insect maar een buikpotige) hier had je op in kunnen springen!

Voedingsvezels: Waar zit het in? Je komt er niet bovenuit... het is niet heel lawaaierig maar je bent afwachtend en blijft zacht praten, Fluit, schreeuw oid maar doe iets om de aandacht te krijgen. Ik weet dat je dat kan!

Leerlingen aan het werk gezet, je loopt rond. Wat valt je op? Als de leerlingen klaar zijn ga je verder met de stof. Weer wacht je af (handen blijven in je zakken!!!)
Het gaat niet centraal, lastig SSSSSTTT Gesprek veranderd in huiswerk.

___________________________________________________________________________

Pffff wel moeilijk om te horen, maar ook blij ermee. achteraf besef ik namelijk dat ik dingen afkapte omdat in vorige stage's en werkervaringen mij werd verteld dat ik niet te veel in discussie met de leerlingen moest gaan. Meneer E. overtuigt me dat ik mits het het juiste onderwerp is ik dit juist WEL moet doen.
In mijn voornemen om rustig te blijven praten ga ik een beetje aan mijn doel voorbij. Ik blijf TE rustig waardoor de leerlingen mijn les gewoon niet meer volgen. Het is niet super onrustig maar ik heb ook niet alle leerlingen bij mijn les.

Zoals meneer E. me vertelde: In potentie een zeer goede les en docent nu alleen de uitvoering nog! (oh en een lesplan meesturen in mijn email)
Maar ik kan het dindag nogmaals uitproberen (en ik ben nu al zenuwachtig........)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten