dinsdag 8 september 2015

Week 3

Ik weet dat deze week al onder week 4 valt maar toch terugblikkend op week 3.

Op woensdag heb ik met de M3 klas theorie gegeven, voor mijn gevoel ging dit heel goed. Ik wil nog wel uitzoeken hoe ik de vragen die ze hebben er uit kan filteren. ze komen namelijk niet vanzelf!

De M1 klas heb ik eerst maar weer eens uitgelegd hoe ik het wil hebben. Hierna waren ze een stuk rustiger en kon ik goed uitleggen wat er tijdens het practicum van ze verwacht werd. Ik heb ze aan het werk gezet en dat ging redelijk. Wel heb ik me afgevraagd: hoe wil ik dat ze werken? Wil ik dat ze in stilte werken, fluisterend of maakt het me eigenlijk niet uit? Als ik wil dat ze in stilte werken dan moet ik er ook voor zorgen dat ze het doen. En eigenlijk hoeft dat voor mij niet, tijdens een practicum vind ik het wel prettig om interactie met de leerlingen te hebben. En eigenlijk vind ik het dus ook niet erg dat er rumoer is. Maar heb ik dan overzicht, ik moet duidelijk nog leren om meer met 2 ogen verschillend te kijken (1 bij de leerling en de andere in de klas)




In deze klas zitten 2 leerlingen met PDD-NOS, de een is sociaal heel vaardig maar de ander is dat veel minder. Het practicum werd in tweetallen gedaan en dat was wel heel lastig voor deze ene leerling. Hoewel ik halverwege had aangegeven dat hij/zij de andere leerling ook achter de microscoop moest laten heeft hij/zij dat niet gedaan. Hierdoor kwam de andere leerling bij mij aan het einde van de les (toch wel een beetje in paniek) dat hij/zij helemaal niet toe was gekomen aan de opdracht en dat hij/zij niet mocht kijken. Ik heb de leerling vervolgens naar huis gestuurd met een thuisopdrachtje, maar helemaal eerlijk was het niet. Ik ben hierover nog in overleg met de IB'er.

Donderdag (M3), na de theorie al veel meer vragen uit de klas. (Na mijn opmerking: ok als niemand vragen heeft kan ik jullie dus vragen stellen en weten jullie het antwoord). Het uur vloog voorbij!
Het 2e uur met deze klas wilde ik een practicum doen met de leerlingen. Omdat het microscoperen en preparaat maken de vorige keer erg slecht ging ben ik deze les begonnen met uitleg hierover. Hierna konden de leerlingen er mee aan de slag. Het practicum verliep hierdoor wel veel soepeler. Een aantal leerlingen kreeg het practicum niet af ivm de tijd maar ook omdat het tweede deel wat lastiger ging en ze geen mooie preparaten konden maken. Ik heb ze een link gegeven met een foto waarmee ze de opdracht thuis af kunnen maken. I.v.m. de schoolreis deze week moesten ze hem zondag uiterlijk (digitaal) inleveren.

Ik heb wel zitten nadenken over hoe ze getekend hebben en daar wil ik ze eigenlijk wel zelf over na laten denken... Ik denk dat ik deze tekeningen ga nakijken met een matrijs en dat ik ze in de les zelf nog hun eigen werk OF dat van een ander laat nakijken.

(M1, Biologie). Practicum meelworm: de leerlingen blijven te lang rommelen waardoor er te veel tijd verloren gaat (timer zetten?)
Ik heb ze een extra opdracht gegeven voor de vervangingsles (die achteraf niet doorgaat ivm de cito toetsen). Aan het einde van de les nog gevraagd met welke vragen ze moeite hadden en dat ik die de volgende les zou bespreken... (vergeet ik die over te nemen van het bord... DOM)

(M1, Mentoruur) Met zijn allen op de schoolfoto! Zelfs de leerling die ziek was (echt ziek) was er om op de foto te staan! Dat vond ik toch wel heel goed.
Na de foto met de klas nog regels besproken over de whats App groep (incident vorige week) waarbij we echt voorbeeldige antwoorden kregen van de leerlingen. Meneer E en ik waren helemaal trots op de leerlingen! Blijkt achteraf dat ze die ochtend een voorlichting van de jeugdagent hadden gehad over mediawijsheid!!!!

Donderdagavond was het de contactavond voor de eerste klassen.
-Het eerste deel van de avond was een algemene voorlichting over hoe wij op school werken...
-Aan het einde van dit deel werden de mentoren naar voren geroepen en moesten we ons voorstellen (SLIK)
Het tweede deel van de avond was een gesprek met de mentor en ouders. Ik was hier enorm zenuwachtig voor maar later ging dat wel veel beter. Ik deed het grootste deel van het verhaal en meneer E ondersteunde waar ik te kort kwam (als hij zenuwachtig is dan gaat hij enorm kletsen, hij nam het af en toe iets te veel over...)

Wij hebben onszelf voorgesteld, waarna we de ouders zichzelf lieten voorstellen en kort over hun kind lieten praten. Wij vulden kort aan met wat wij van hun kind vinden.

Hierna hebben we uitgelegd wat ze van ons kunnen verwachten:
- Huisbezoek
- Studieservice
- Eerste contact op school bij problemen

Ouders met zorgen (of zorgkinderen) bleven aan het einde van de avond nog even napraten over hun kind. Hun vragen hebben we geprobeerd zoveel mogelijk te beantwoorden.

Achteraf was ik over een leerling misschien iets te bot wat verkeerd werd opgevat door de moeder. Deze leerling had zich de eerste dag al voorgesteld met ik ben .... en ik ben irritant. Is heel druk en doet waar hij/zij kan niet mee in de les. Probeert bij het populaire clubje te horen en is echt flink aan het puberen. Maar eigenlijk maak ik me geen zorgen. Maar moeder mailde mij de volgende dag toch nog even dat het haar niet lekker zat en of ik het kon toelichten. Ze herkende hem/haar totaal niet in mijn verhaal omdat hij/zij thuis zo rustig is.

In mijn antwoord heb ik gezet dat deze eerste periode in de klas een storming fase heerst: iedereen moet zijn plek bemachtigen in deze nieuwe klas en de een is heel rustig en een ander doet raar. Voor deze leerling was dit de manier om zijn/haar plek in de klas te bemachtigen. En natuurlijk dat de leerling in de klas heel anders is dan thuis

1 opmerking:

  1. Leuke verhalen bij het lezen van je blog. Wat goed dat de zieke leerling ook voor de schoolfoto is gekomen. Daar is veel moed voor nodig.

    BeantwoordenVerwijderen