donderdag 24 september 2015

Mentoraat

Dit jaar ben ik ook mentor van een 1e klas Mavo bij ons op school. Hartstikke leuk (gelukkig met back-up) maar ook heel veel! Ik ben heel blij dat dit mogelijk was want ik leer echt heel veel hiervan. Ik moet er niet aan denken als ik in mijn eentje in het diepe gegooid zou worden...

Zoals elke klas doorgaat ook mijn klas de stages van de groepsvorming
Ze hebben elkaar voorzichtig een beetje leren kennen en zijn vervolgens gaan stormen... En dat is nog niet over! Er wordt in de klas nog steeds bepaald wie er nou de baas is, wie er niet bij hoort en in welk groepje pas ik. Want de klas is nog niet een geheel, het zijn vooral eilandjes die samen een land vormen. Binnen die eilandjes zijn ze al lang in de normingfase aanbeland, maar daarbuiten stormt het, en af en toe woedt er een orkaan.

Dat stormen uit zich vooral in pesten, wie hoort er niet bij? Wie kunnen we makkelijk pakken? Wie reageert er op mijn opmerkingen? Afgelopen weken ging de les tijdens het mentoruur dus eigenlijk elke keer over pesten... We hebben leerlingen uit de les gehaald en ouders zijn gebeld. En zo ben je aan het begin van een schooljaar dus heel druk met het voorkomen en oplossen van pesterijen. We hopen door nu streng op te treden de rest van het jaar voor iedereen leuk is. Want laten we voorop stellen: De klas moet wel veilig zijn voor iedereen.

Allemaal goed voor mijn ontwikkeling want ik heb de afgelopen weken veel gewerkt aan competentie 6: omgaan met ouders. Voor mijn gevoel heb ik dit onderdeel van mijn portfolio al aardig onder de knie en kan ik gaan perfectioneren! Maar nog even het feedback van mijn collega's afwachten.

Omdat ik niet in detail wil/mag/kan treden over de dingen die ik tijdens mijn mentoraat met leerlingen bespreek moet ik hier wel op een andere manier over reflecteren. De grote lijnen ga ik wel hier neerzetten, de details neem ik wel op in mijn portfolio maar niet op het WWW.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten