dinsdag 8 september 2015

Afgelopen week

Is voorbij gevlogen! Zoals je al hebt kunnen lezen is het wel druk in ons gezin en met die extra dag vliegt een week nog harder om. Maar het was een leuke (vermoeiende) week!

Waar ik ooit (lees: vorige stage's) moeite had met de namen ken ik na een week de namen van (bijna) al mijn leerlingen. Nog een week en ik weet ze allemaal. Aangezien dit voor mij best wel een puntje was ben ik nu natuurlijk wel supertrots!

Maandag zouden we eigenlijk met de brugklassen naar het bos fietsen om daar een groot buitenprogramma te volgen en hoewel het de vrijdag ervoor nog mooi leek heeft het twee en een halve dag geregend en dus ging het buitenprogramma niet door. Dan maar naar binnen waar we een aantal spellen met de leerlingen deden. Trouwens goed voor de namen! Een vol dagje waarop de leerlingen de klas en de school leerden kennen. Deze mentorklas doe ik samen met meneer E. en ik leun wat op hem omdat het mijn eerste keer is en we op school hier (nog) nauwelijks aandacht aan besteden.
Dinsdag ben ik na de fysio direct terug gegaan naar school om het introductieprogramma verder af te ronden (op mijn vrije dag). Programma tot 12 uur en ook dat vloog voorbij!
En woensdag EINDELIJK de eerste les, bij de 1e klas was het vooral vertellen wat we bij biologie dien, een klassenplattegrond  maken en duidelijk maken wat ik verwacht tijdens de les van de leerlingen. Dus ook deze les vloog voorbij. De 3e klas kende ik grotendeels al, dus al begonnen met de les. Om 12 uur snel naar huis en lekker gelopen.
Donderdag echt begonnen met lessen. Voor de 3e klas is dit een blokuur en dat vind ik een lastig uur om te vullen. Wat de docent vorig jaar deed was het ene uur een practicum geven (handig) en het andere uur eventueel iets uitleggen maar vooral de leerlingen de vragen laten uitwerken en nakijken. De eerste les vond ik dat lastig en ik weet ook niet zeker of ik dit blijf doen, eigenlijk weet ik wel zeker dat ik dat niet op deze manier blijf doen. Ik wil ze toch iets meer uitleg geven als dat nodig is. Ik moet nu alleen nog even zien hoe ik er mijn eigen draai aan ga geven.
Op donderdag is ook mijn eerste mentorles, we hebben hierin nog het introductieprogramma verder afgedraaid maar ook heeft een van onze leerlingen verteld wat ze mankeert. Dat was wel heel indrukwekkend maar werd zeer goed ontvangen door de klasgenoten!
Als laatste hadden we een gesprek met de IB-er over de zorgleerlingen in onze klas.

Ik heb veel geleerd deze week en eigenlijk te veel om hier te noemen...

Wat wil ik komende tijd leren?
  • Wat doen we tijdens de mentorlessen?
  • Wat doe ik met de blokuren?
P.s. Per ongeluk heb ik deze niet gepost maar als concept bewaard... dit blog is van de week van 26 augustus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten