zaterdag 25 oktober 2014

Project de gezonde snack Do 9 aflsuiting

Al de hele week kreeg ik email binnen met de plannen van de lln. Er zaten erg leuke inzendingen tussen en "mijn" klas had mijn opmerking meegekregen dat ik eigenlijk geen melk mag. Erg leuk en bijzonder!

Nog voor het lesuur begint komt er een groepje bij me dat ze niet helemaal hadden begrepen dat ze ook daadwerkelijk een snack mee naar school moesten nemen. Wat nu? In overleg met meneer E hebben we besloten dat deze groep bij de andere M2 klas hun snack mogen presenteren.

Omdat de tijd kort is en er veel groepjes zijn geef ik aan dat het tussen de presentaties door rustig moet zijn en dat de leerlingen het respect voor elkaar op moeten brengen om naar elke presentatie met evenveel belangstelling te luisteren als ze zouden willen dat er naar hun eigen presentatie wordt geluisterd.

We gaan direct van start en hoewel het af en toe best rumoerig tussendoor is worden wij (de jury) verrast met echt gezonde snacks die lekker smaken en die leuk gepresenteerd worden. De meeste lln uit deze klas hebben echt gekeken naar de gezonde ingrediënten en de calorieën. Ze waren ook erg enthousiast over hun eindresultaat. Helaas was er dan dat ene groepje dat op zich een snack hadden die EN lekker smaakte EN hartstikke gezond was maar door het slechte samenwerken zichzelf helemaal naar beneden haalde. Daar hebben we natuurlijk onze tips over gegeven: Kraak nooit je eigen werk af, zelfs als je het zelf helemaal niet lekker vind en kraak ook nooit je teamgenoten af. Daar moet je het toch mee doen!

Helaas liepen we toch een klein stukje uit doordat het tussendoor toch nog wat te rumoerig was en hebben we een klein stukje van de pauze afgesnoept. Het winnende groepje ging met een kleine prijs (beker en kookboekje) naar huis.

Op vrijdag heeft ook de andere M2 klas zijn presentaties gedaan, de instructie voor deze groep heb ik niet zelf gedaan. En dan is het grappig om te zien dat er toch heel duidelijk verschillen waren tussen de twee klassen. Deze klas heeft vooral heel erg op de smaak gelet en wat minder op de calorieën (terwijl dat een belangrijk onderdeel was van de opdracht) ook hadden deze lln geen presentatie op poster, powerpoint of film. Omdat niemand dat had hebben ze wel allemaal dezelfde beoordeling kunnen krijgen.
Het groepje dat er voor ons echt uitsprong was een groep die een supergezonde popeye smoothy gemaakt had. Een recept met kwark, spinazie, koriander en mango.

 Aan welke competenties heb ik gewerkt?
C3: Leerdoelen en lesinhoud vertaalt in zinvolle en gevarieerde leeractiviteiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten