zaterdag 25 oktober 2014

Project de gezonde snack.. Do 3 oktober

Na het maken van het project eindelijk de start! En dan is het altijd lastig want hoe valt dit project???

Allereerst kwamen we er achter dat nog niet iedereen het project ingezien had (via magister) legio excuses maar niet echt geldige redenen. Mevrouw magister werkt niet op onze apple... Ik snapte niet waar het stond, huh was dat huiswerk dan? Meneer E was er flink klaar mee en gaf een uitbrander. Om het nog lastiger te maken hadden meneer E en ik de dag ervoor de opdracht er af gehaald en opnieuw erop gezet waardoor de leerlingen die het al wel gezien hadden eerder die week wegvielen van het schema. Dus een echt eerlijk en duidelijk beeld was het niet.

Na deze start heb ik nogmaals proberen uit te leggen wat de bedoeling was en de groepjes doorgegeven. Ook dit was weer een reden tot onrust want: Ik kan niet met die leerlingen samenwerken, Ze zijn niet serieus bezig, Ze wonen niet bij ons in de buurt, etc... Dus conclusie: het nadeel als je als docent groepjes maakt krijg je altijd commentaar dat het niet goed is. Natuurlijk had ik ze zelf kunnen laten kiezen maar of dat een garantie is of ze het goed afronden is dan nog steeds de vraag. Toch denk ik dat het belangrijk is om af en toe samen te kunnen werken met mensen die je niet zelf uitkiest. Je leert omgaan met mensen die je wat minder liggen, maar het maken van een onverwachte koppel kan ook leiden tot verrassende resultaten.

Hierna konden we (eindelijk) beginnen met de les. Ze moesten in groepjes gaan zitten en overleggen en zoeken naar recepten. Hierbij hadden ze laptops nodig en dan blijft het toch jammer dat een groot deel van de laptops het niet doen. Als leerlingen meer ICT onderwijs moeten krijgen (in verband met de 21st century skills) is het wel fijn als de tools werken.

Al met al was het hierdoor een rommelige les die jammer genoeg niet duidelijk genoeg was.

Wat ging minder?
- De les verliep rommelig eerst doordat het huiswerk niet gedaan was, daarna door het toewijzen van de groepjes en doordat de laptops niet goed genoeg werkte.
- Aan het begin van de les had ik duidelijker aan moeten geven dat de leerlingen aan het eind van de les een recept moesten hebben. Hoe en waar ze het moeten inleveren.

Aan welke competenties heb ik gewerkt?
Ik vind dit een hele moeilijke: ik heb absoluut aan competenties gewerkt maar het is me niet duidelijk welke maar vooral welke gelukt zijn....
C1: Gevoel hebben voor de groepscultuur: Ik heb dit wel geprobeerd door de lln zelf tweetallen te maken maar heb het vervolgens teniet gedaan door er viertallen te maken die uiteindelijk volgens zichzelf niet bij elkaar pasten. De viertallen heb ik gekozen op basis van jongen/meisje en waarvan ik dacht dat ze wel met elkaar konden werken.
C2: Leerlingen op een respectvolle manier met elkaar om laten gaan.  Op het moment dat de lln merkten dat er aan de viertallen niet meer te overleggen viel gingen de meesten ook lekker aan de slag zover de ICT het toeliet. Er was echter 1 groep die NIET samen aan het werk wilde en ook echt hun best er niet voor deden. Het ging zover dat ze op een gegeven moment er ruzie over kregen en we in moesten grijpen. Uiteindelijk hebben we de groep met de neuzen dezelfde kant op gekregen en hebben ze een leuk eindresultaat ingeleverd. Het duurde alleen erg lang voor ze zover waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten