zaterdag 17 mei 2014

Reflectiedossier

Deze week kregen we iets meer te weten over het reflectiedossier. Heel eerlijk: ik blijf het een monster vinden! Maar zoals in het plaatje: Ik stop met controleren op monsters onder het bed, het reflectiemonster zit in mijzelf!

Dus ik schrijf met regelmaat mijn reflecties (voor de minor bijna wekelijks) en wat niet binnen de minor valt doe ik dus grotendeels hier. En dat bevalt me wel prima want zo heb ik iets om op terug te kijken als ik mijn POP in moet leveren. Sterker nog: volgende week ga ik een week op excursie en ook daar moet een reflectie van komen en waar kan dat nou beter dan hier? Nu proberen om elke dag trouw te schrijven! hahahaha Maar ook foto's mag ik hier kwijt en die ga ik genoeg maken volgende week.

Ik wil dit Blog ook gebruiken als eindproduct voor mijn reflectiedossier, er staan wat persoonlijke dingen op maar dat hoort ook bij het leven....

Een van de onderdelen van dit dossier is een zelfscan, bestaande uit een nul-meting, tussen-meting en een eind-meting. En ik heb hem net afgerond.
 Zoals ik wel wist ben ik goed in de interpersoonlijke competenties, ik kan gemakkelijk communiceren met docenten en leidinggevenden. Dit werd laatst bevestigd tijdens een gesprek met mijn leidinggevende toen mijn contract verlengd moest worden, maar ook in gesprek met mijn directeur komt naar boven dat ik heel open ben en gemakkelijk "klets". Ook mijn enthousiasme voor het ontwikkelen van materiaal is heel duidelijk naar voren gekomen, een van de docenten wil elke week weten wat ik nu weer voor de minor verzonnen had...

Een van de punten voor mijzelf waar ik zelf verbetering in wilde zien was het reflecteren. Aangezien ik geen klas had waar ik mijn opdrachten op kon uitvoeren moet het reflecteren echt op de studie zijn. Als ik kijk naar wat ik deed (zie ook het begin van het blog) aan reflecteren en wat ik nu doe vind ik zeker dat er een stijgende lijn in zit. Mijn valkuil hierbij is zeker het bijhouden van de reflectie! Dat weet ik maar ik weet  nog niet goed hoe ik dat kan ondervangen. (n.a.v. feedback deze blog)

Op punt 7 Als ik zelf onderwijs ontwikkel, volg ik de ontwerpcyclus analyse, ontwerp, evaluatie heb ik zeker een ontwikkeling mee gemaakt. Hoewel ik achteraf denk dat ik eigenlijk van nature wel deze cyclus volg (want waarom zou ik iets ontwikkelen wat niet goed is maar wel blijven gebruiken?) ben ik me er wel meer bewust van. Samen met onze DOT hebben we voor mijn gevoel ook veel op deze manier gewerkt.

Tijdens de presentatie op de marktdag kwamen voor mij deze 2 punten naar voren:
7b: relationeel consistent handelen:

  • Werken aan draagvlak
  • Werken aan visie
En dit vind ik dus het lastigste stuk: Snappen waar dit op slaat en dan kijken of ik mijzelf verbeterd heb...

Achteraf denk ik dat ik gewoon 2 andere competenties had moeten kiezen...
Maar het is het monster in mij en niet onder het bed wat nu praat! Dus werken aan draagvlak: ik denk dat ik binnen deze DOT wel vooruitgang heb geboekt, voor mijn gevoel hadden we een redelijk gelijk draagvlak. Ook het werken aan de visie ging mijns inziens goed. We zitten qua samenwerking met de neuzen dezelfde kant op. Ook hoe ons eindproduct er uit moet zien zijn we gelijk gestemd over. Dus ja enige vooruitgang maar niet een hele grote. Ik vind dat ik dan ook het punt goed moet begrijpen! (dus iemand een goed idee laat vooral een comment achter!)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten