donderdag 6 november 2014

Onduidelijk

In je stage moet je lesdoelen formuleren. Lijkt me logisch maar tot nu toe formuleerde ik alleen lesdoelen die betrekking hebben tot de inhoud van de les. Ik wil dat de leerling leert waarom gezonde voeding belangrijk is. Is zo'n voorbeeld.

Van meneer E. kreeg ik dan ook de opmerking: Inhoudelijk weet je wel waar je het over hebt maar ik wil nu dat je dieper gaat kijken en ook didactische leerdoelen gaat stellen. En daar ging ik mee naar huis... En begreep er niks van. En dat levert stress op... Dus ik ben dinsdag maar even aan meneer E gaan vragen wat hij nou precies bedoelt. Blij dat ik dat gedaan heb want nu begrijp ik het een stuk beter!

In een notendop:
  • Hoe ga je de stof overbrengen?
    • Inhoudelijk kan je wel
    • Welke werkvormen ga je gebruiken?
      • Klassegesprek
      • ....
    • Werk aan je klassemanagement.
  • Geef een didactisch doel aan tijdens je lessen
    • Op donderdag een nieuw leerdoel
    • Op vrijdag heb je een aangepast leerdoel
  • Wat past bij de leerlingen?
    • werken in groepjes?
      • zelfstandig werken
      • uitleg
      • ...
  • werkvormen uitproberen
    • Werkt dit?
    • Past het bij mij?
    • Bijvoorbeeld bij practicum
      • Hoe wil ik dat ze werken?
    • Geeft ZS het resultaat dat ik wil?
      • Terug vragen aan leerlingen
      • Hoe ondervang je dat?
    • Wil ik tijdens mijn uitleg wel dat leerlingen vragen stellen?
      • vragen op een centraal moment
      • leerlingen vragen op laten schrijven en na de uitleg laten stellen
  • Voorbeeld van een lesdoel
    • Ik wil weten wat iedereen tijdens de les doet/ wat speelt er in de klas?
      • hier kan ik al dan niet op reageren

Ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan voor de volgende les: Tieten, piemel en poezenles!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten